شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

برق اضطراری – بلک اوت – آسانسور چیست ؟

آیا تا کنون درباره قطع برق و مشکلات ناشی از آن فکر کرده‌اید؟

آیا تا کنون در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده‌اید؟

آسانسوری را در نظر بگیرید که با ظرفیت کامل در حال حرکت می‌باشد و ناگهان به دلیل قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌گردد. در این شرایط افراد محبوس شده در تاریکی بسر می‌برند و فقط نور محدود روشنایی اضطراری در کابین وجود دارد. در این حالت اضطراب بر افراد غلبه می‌کند و هر کدام از افراد محبوس شده بطریقی تلاش برای فراخوانی افراد بیرون کابین می‌کنند. یکسری فریاد می‌زنند، یکسری تلاش می‌کنند زنگ اضطراری را به صدا در آورند، یکسری تلاش می‌کنند درب آسانسور را به زور بازکنند خلاصه همه افراد در کابین آسانسور با چهره‌ای مضطرب دست به فعالیت خاصی می‌زنند

در این شرایط تمام تلاش‌های افراد محبوس شده منجربه مطلع شدن افراد خارج از کابین آسانسور می‌گردد. افراد محبوس شده وقتی از شرایط فوق مطمئن می‌گردند آرامش نسبی پیدا می‌کنند اما غافل از اینکه نجات آنها از داخل کابین ممکن است با مشکلات دیگری مواجه شود و آنها برای مدت طولانی‌تری در آسانسور حبس شوند

همانطور که می‌دانید روش سنتی و متداول امروزی برای به حرکت در آوردن کابین در هنگام قطع برق، باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم و گرداندن چرخ دستی با رعایت احتیاط های لازم می‌باشد. معمولا سرایدارها و افرادی که بیشتر از دیگران در ساختمان حضور دارند، آموزش‌های لازم جهت انجام سیکل فوق را دیده‌اند. این افراد به محض اطلاع از محبوس شدن عده‌ای در آسانسور به سرعت وارد عمل می‌شوند. اگر قطع برق در شب اتفاق افتاده باشد، برای این افراد رفتن به موتورخانه در شرایطی که برق راه پله‌ها نیز قطع می‌باشد خیلی به کندی صورت می‌گیرد. بدشانسی افراد محبوس شده زمانی است که هیچکدام از افراد دوره دیده در ساختمان حضور نداشته باشند و یا کلید موتورخانه در زمان قطع برق در دسترس نباشد که در این وضعیت باید از آتشنشان‌ها و یا افراد دوره دیده در ساختمان‌های مجاور بهره گرفت. این واقعه در ساختمان‌های مسکونی کم تردد و یا در ایام تعصیل که اکثر ساکنین به مسافرت رفته‌اند می‌تواند شرایط بحرانی‌تری را ایجاد نماید و یا وقایع تلخ‌تری را بوجود آورد.

به هر حال می‌بینید که آزاد شدن افراد و زمان محبوس شدن آنها در کابین می‌تواند به عوامل متعدد وابسته باشد و این عوامل ممکن است منجربه ساعت‌ها و شاید روزها حبس افراد در داخل آسانسور گردد

به نظر شما در قرن بیست و یکم که تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نموده و ابزار و سیستم‌های کمکی مناسبی در همه زمینه‌ها طراحی و ساخته شده است بهتر نیست که بجای دسته و پنجه نرم کردن با شرایط پر دغدغه فوق از تکنولوژی بهره گرفت. با توجه به شرایط فوق ما بر آن شده‌ایم که در این مقاله به بررسی کاربردی سیستم‌های نجات اضطراری پرداخته و نکات مرتبط با این سیستم‌ها را که در صنعت آسانسور مطرح است بررسی نمائیم

سیستم‌های نجات اضطراری طوری طراحی شده‌اند که قطع برق را تشخیص داده و با پخش پیغام‌هایی چون “هم اکنون ما با قطع برق مواجه شده ایم. لطفا اندکی تامل بفرمائید، آسانسور تا چند ثانیه دیگر مجددا به کار خواهد افتاد” موجب آرامش گردیده و با رعایت نکات ایمنی، آسانسور را به حرکت در می‌آورند و به راستای طبقه رسانده و درب را باز می‌کنند تا افراد از داخل کابین آزاد شوند.

نکات مهم در سفارش سیستم نجات اضطراری

برخی سیستم‌ها و قطعات در آسانسور تنوعی ندارند و انتخاب آنها بصورت روتین انجام می‌گیرد اما برخی دیگر از اینها مانند تابلو فرمان و سیستم نجات اضطراری به سفارش مشتری وابسته است. در سفارش هر سیستم نجات اضطراری باید به نکات زیر توجه نمود

نوع آسانسور (کششی یا هیدرولیک)
نوع موتور (آسنکرون یا سنکرون)
ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک
ولتاژ و جریان ترمز مکانیکی
ولتاژ و جریان کمان درب بازکن
نوع درب: درب آسانسور جزء بخش‌هایی است که از تنوع بالایی برخوردار است. در بازار ده‌ها مدل درب وجود دارد که مدارات فرمان و کنترلر آنها متفاوت است از جمله این درب‌ها میتوان از درب سری ۲۰۰۰ و درب فرماتور ۲۲۰ و فرماتور درایودار و اتوبوسی و درب مری و درب سه فاز درایودار و بدون درایو و …….. نام برد که در سفارش تابلو باید نوع آن به سازنده معرفی گردد.

بازدید دوره‌ای

در سیستم‌های نجات اضطراری معمولا از باطری‌های خشک استفاده می‌گردد. این نکته قابل ذکر است که اگر این باطری‌ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار بمانند رفته رفته دشارژ شده و از عمر مفید آنها کاسته می‌گردد. بنابراین در سفارش سیستم‌های اضطراری این نکته حائز اهمیت می‌باشد که بعد از تحویل سیستم به سرعت نسبت به نصب آن اقدام گردد و باطری‌ها زیر شارژ قرار گیرند. معمولا دیده می‌شود که بین تحویل تابلو تا نصب آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد که این مورد برای سیستم‌های نجات اضطراری نامناسب می‌باشد

بنابراین در بازدیدهای دوره‌ای باید ولتاژ باطری‌ها و صحت عملکرد شارژر بررسی گردد. در نهایت برای افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلی سیستم می‌توان باقطع برق عملکرد درست سیستم نجات اضطراری را مورد تست قرار داد.

 

 

برای اطلاع از قیمت و مدت زمان تهیه و نصب این سیستم می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید

نظرات بسته شده است.